Back To Top

Categorie

Er beter uitzien met beter zien en modieuze brilmonturen

BETTER VISION vraagt montuurfabrikant Menrad: Wat zijn de actuele trends in de brillenmode en de brillenmerken?

Niet alleen de juiste brillenglazen zijn belangrijk om comfortabel en ontspannen te kunnen zien, ook het brilmontuur speelt daarin een cruciale rol. Bij de keuze van een brilmontuur maken we een op mode gebaseerde keuze voor een langere periode - gemiddeld vier jaar. Het gekozen design dragen we elke dag met ons mee. Om deze reden besloot BETTER VISION de fabrikant Menrad, die ook voor ZEISS monturen ontwerpt en vervaardigt, te vragen hoe ze op de designs komen en wat de algemene trends zijn.

Er beter uitzien met beter zien en modieuze brilmonturen

BETTER VISION: Mr. Müller-Menrad, u bent algemeen directeur van een van de voornaamste fabrikanten van brilmonturen in Duitsland. U verkoopt circa 1,5 miljoen monturen en zonnebrillen per jaar. U levert brilmonturen onder licentie voor bekende merken zoals Davidoff, Jaguar, Joop, Morgan en ZEISS en u verkoopt brillen van Guess, Skechers en Gant. Hoe gaan u en uw team om met de steeds weer nieuwe collecties? Op welke trends zijn uw ideeën gebaseerd, als ze daarop zijn gebaseerd?

 

Eberhard Müller-Menrad: Algemeen gesproken is het van belang een onderscheid te maken tussen de twee belangrijkste types brilmonturen;, die voor zonnebrillen en die voor brillen voor oogcorrectie, d.w.z. die worden gebruikt met geslepen brillenglazen. Wat betreft design zijn deze twee markten een totaal ander verhaal. Zonnebrillen zijn in wezen veel meer onderhevig aan modetrends en de merknaam - het etiket telt voor de koper vaak meer. Hier worden trends met name ingezet door Italiaanse ontwerpers. Op het moment is er een grote vraag naar retrostijlen van de jaren 70 en 80. De brillen zelf zijn minder gebogen en de glazen niet zo groot als eerder.

 

Brilmonturen als hulpmiddel om te zien - d.w.z. voor oogcorrectie - moeten echter aan andere vereisten beantwoorden. Het merknaam is mooi meegenomen maar niet zo belangrijk als bij zonnebrillen. In dit geval is doorslaggevend dat dankzij de bril de gebruiker beter en met meer comfort kan zien en dat de bril hem of haar goed staat. Voor ons als fabrikanten van brilmonturen maakt dit het ontwerpen van monturen natuurlijk een interessante bezigheid.

Eberhard Müller-Menrad

Eberhard Müller-Menrad

BETTER VISION: Dat klinkt interessant. Maar hoe houdt u de vinger aan de pols wat betreft de ontwikkelingen en trends op dit gebied?

 

Eberhard Müller-Menrad: Daar moet je gevoel voor ontwikkelen. Aanvankelijk tref je nieuwe trends op het gebied van design aan in nichemarkten, bijvoorbeeld bij kleinere montuurontwerpers. Zo'n tien jaar geleden waren montuurloze brillen erg in de mode. De brillenglazen waren zowel boven als onder aan het glas kleiner. Ovale brillenglazen zijn ook erg in geweest. Maar tegenwoordig is er meer vraag naar kunststofmonturen van acetaat. 

 

Als het op de keuze van een montuur voor een bril voor oogcorrectie aankomt, spelen de aanbevelingen van optometristen een voorname rol. Dit hangt natuurlijk ook sterk af van de vraag welke monturen geschikt zijn voor de betreffende brillenglazen. Ervaren optometristen maken voor hun klanten echter een waardevolle voorselectie van brilmonturen die passen bij wat zij nodig hebben en bij de vorm van hun hoofd. In het algemeen zijn er twee basistypen. Ten eerste zijn er brildragers die willen dat hun bril zogezegd onzichtbaar is. Dat wil zeggen: monturen die zoveel mogelijk "één worden" met het gezicht en zo min mogelijk opvallen. Het tweede type brildrager is meer modegericht en beschouwt zijn of haar bril als een modeaccessoire.

 

Aangezien we bij Menrad ook ontwerpen voor bekende merken, moeten onze montuurcollecties naadloos aansluiten op de filosofie van het merk en op algemene trends met betrekking tot de grootte, de kleur en het materiaal van het brillenglas, maar ook het ontwerp van de brillenarm. Met het merk Jaguar, dat al 27 jaar in onze portefeuille zit, werken we momenteel aan een bijzonder chic brilontwerp voor mannen. Als uitgangspunt voor onze ontwerpen nemen we de Jaguar-auto's, bijvoorbeeld voor de materiaalkeuze zoals koolstof.  Monturen voor Joop moeten refereren aan de ontwerpen in hun modecollectie. Het merk Carl Zeiss staat voor precisie, helderheid, perfect zicht en kwaliteit. Het spreekt voor zich  dat ook dit in de monturen terug moet komen.

Look better and enjoy better vision with fashionable spectacle frames

BETTER VISION: Hoe bent u, met het oog hierop, ertoe gekomen om de ErgoFlexx-collectie voor ZEISS te ontwikkelen?

 

Eberhard Müller-Menrad: De basis voor deze ontwikkeling was onder meer een consumentenonderzoek van ZEISS. In dit onderzoek werd consumenten gevraagd wat zij vooral verwachten van hun bril. Uit dit onderzoek kwamen vijf zeer belangrijke criteria naar voren: de bril moet comfortabel zitten, optimaal zicht bieden, de bril moet van een degelijke kwaliteit zijn, een uitstekende gebruiksduur hebben en aanvullend zijn op de persoonlijkheid van de gebruiker.

 

Met de ontwikkeling van ErgoFlexx en, recenter, het gloednieuwe ErgoFlexx Individual, willen wij juist aan die criteria tegemoetkomen. Voor ons is het belangrijkste dat we beantwoorden aan optimaal draagcomfort. Met ErgoFlexx Individual kunnen optometristen een bril samenstellen die is toegesneden op de klant op basis van een breed scala van afzonderlijke componenten, zoals brillenarm, grootte van het brillenglas, kleuren enz. Dit modulair systeem is technisch zeer verfijnd en maakt 6180 verschillende combinaties mogelijk. Natuurlijk zijn we daarbij geholpen door in vele jaren vergaarde knowhow. Onder ons personeel hebben wij mensen die al 30 à 40 jaar lang met dit werk bezig zijn.

 

Om een voorbeeld te nemen: voor multifocale brillenglazen is naast de minimale diepte van de glazen de zogeheten neigbaarheid van de bril bijzonder belangrijk voor een comfortabel zicht. Inclinatie is de schuine stand van de bril en moet ongeveer 8 - 10 graden bedragen. Bij monturen met brede brillenarmen kan de inclinatiehoek niet worden versteld. ErgoFlexx is neigbaar. Optometristen kunnen de hoek aanpassen aan de individuele gebruiker.

 

BETTER VISION: Dat klinkt als een hoop werk. Hoe lang bent u bezig met het ontwikkelen van een nieuwe collectie brilmonturen? Is de levenscyclus van een collectie brilmonturen gelijk aan die in de modebranche?


Eberhard Müller-Menrad: Ons team designers en productmanagers krijgt voor elke collectie een voorbereidingstijd van circa één jaar maar produceert het hele jaar door.

Voor brilmonturen hanteren wij twee belangrijke introductiedata: 1 januari en in augustus. Wij bieden elk jaar ruim 250 nieuwe modellen aan optometristen aan.

 

Vergeleken met vroeger is de brillenbranche veel meer modegevoelig. De levenscyclus van modellen is aanzienlijk korter en er worden per model minder exemplaren verkocht - net als in de modebranche. Een verschil met modecollecties is echter dat wij het hele jaar door optometristen moeten kunnen beleveren terwijl er in de modebrache door detailhandelaren vooraf wordt besteld.

 

BETTER VISION: Terugkijkend op de afgelopen paar jaar, welke ontwikkelingen hebben zich voorgedaan met betrekking tot design en materiaalgebruik?

Welke kant gaat het in de nabije toekomst op met de ontwikkelingen op het gebied van montuurdesign?

Aenean leo ligula

Eberhard Müller-Menrad: Mijn indruk is dat er in de afgelopen periode sprake is geweest van twee belangrijke ontwikkelingen, die tot op heden voortduren. Brildragers worden meer zelfbewust op het gebied van kleuren. Deze trend hebben we al vroeg zien ontstaan bij het merk Joop, al meer dan 6 à 7 jaar geleden. Wat de modebrillen betreft zijn de zogeheten "nerdbrillen", met brede, zwarte monturen, momenteel erg gewild.

De tweede trend is materiaalgebruik. Roestvast staal is op dit gebied steeds belangrijker geworden. Kleine montuurfabrikanten, zoals IC Berlin, hebben een trend gezet met brilmonturen die uit metaal zijn gestanst. Deze monturen hebben een zeer tweedimensionaal uiterlijk en brillen met zo'n montuur bieden enorm veel nieuwe designmogelijkheden.

Gerelateerde Artikelen

Deze monturen lopen voor op de rest
Handige cadeau-ideeën voor brildragers
Gebogen, slank of kleurrijk: ZEISS brillenglazen voldoen altijd aan de beoogde doeleinden!
Een bril weerspiegelt het karakter van de drager.
Als een bril te strak zit. De beste tips voor ontspannen zicht en de perfecte pasvorm.
 

Deze website maakt gebruik van cookies. Cookies zijn kleine tekstbestanden die door websites op uw computer opgeslagen worden. Cookies worden veelvuldig gebruikt en helpen webpagina's met een geoptimaliseerde weergave en het verbeteren daarvan. Door gebruik te maken van onze webpagina's gaat u daarmee akkoord. meer

OK