Carl Zeiss en fotografie

Wat hebben brillenglazen en fotolenzen met elkaar gemeen?

Mensen  hebben het altijd al leuk gevonden hun herinneringen vast te leggen op foto's. Dat is vandaag de dag niet anders: het schitterende strand waar ze tijdens hun vakantie waren, de eerste lach van hun baby, of een vrolijk samenzijn van vrienden op een verjaardagsfeestje. Dankzij de snelle ontwikkelingen op het gebied van digitale beeldverwerking heeft iedereen onmiddellijk toegang tot hun foto's en kan iedereen ze digitaal verwerken. Vandaag de dag lijkt vrijwel elke gadget te zijn uitgerust met een camera - van gsm-apparaten tot hoogwaardige reflexcamera's. De sleutel om betere foto's te kunnen maken: de lens.

Het belangrijkste stukje gereedschap om de kwaliteit van uw foto's te verbeteren: de lens.

Het belangrijkste stukje gereedschap om de kwaliteit van uw foto's te verbeteren: de lens.

Behalve fabrikant van brillenglazen is Carl Zeiss ook een toonaangevend producent van lenzen voor amateur- en beroepsfotografie. Net als bij brillenglazen komt het bij de reproductie van beelden aan op de nauwkeurigheid en prestatie van de cameralenzen.

Hoe is de fotografie ontstaan?

Rond 350 v. Chr. ontdekten de oude Grieken dat wanneer je licht door een minuscuul gaatje laat gaan, dit een omgekeerd beeld geeft op de tegenoverliggende muur in een verduisterde kamer.

Rond 1500 gebruikt Leonardo da Vinci de term "camera obscura" om dit verschijnsel te beschrijven. Daar komt het woord "camera" dan ook vandaan. De eerste echte foto werd genomen in 1826 door Joseph Nicéphore Niépce. Met de uitvindingen van de Fransman Louis Jacques Mandé Daguerre (1787-1851) en de Engelsman William Henry Fox Talbot (1800-1877) in de eerste helft van de negentiende eeuw werd een belangrijke stap voorwaarts gezet voor de fotografie.

Door het proces van negatieven en positieven van Talbot werden beelden reproduceerbaar. De eerste houten daguerreotypecamera's werden in 1839 verkocht door de Parijse onderneming Alphonse Giroux.

Echter, pas in de jaren tachtig van de negentiende eeuw kwamen er hoogpresterende lenzen op de markt, nadat Otto Schott een nieuw type glas had ontwikkeld. Bij Carl Zeiss bouwden Ernst Abbé en Paul Rudolph voort op deze ontwikkeling en ontwikkelden op hun beurt nieuwe types lenzen binnen de pas opgerichte fotografieafdeling.

Veel bekende merken en producten, van de mobiele telefoons van Nokia tot Sony en Rollei, maken gebruik van ZEISS-lenzen.

Veel bekende merken en producten, van de mobiele telefoons van Nokia tot Sony en Rollei, maken gebruik van ZEISS-lenzen.

De ZEISS Anastigmat®-lens kwam in 1889 op de markt. Dankzij haar spectaculaire technologie werden binnen tien jaar wereldwijd maar liefst 100.000 Anastigmat®-lenzen verkocht. Mede dankzij deze lens, en ook de latere Planar®- en Tessar®-lenzen, werd Carl Zeiss blijvend een toonaangevende en innoverende speler op het gebied van foto-optica.

 

Er is nog steeds veel vraag naar hoogpresterende lenzen. Dat geldt voor de zich snel ontwikkelende fotografiebranche, maar ook daarbuiten. Ook hier blijft Carl Zeiss geschiedenis schrijven: Veel bekende merken en producten, van de mobiele telefoons van Nokia tot Sony en Rollei, maken gebruik van ZEISS-lenzen.

  • Tags:
Deze website maakt gebruik van cookies. Cookies zijn kleine tekstbestanden die door websites op uw computer opgeslagen worden. Cookies worden veelvuldig gebruikt en helpen webpagina's met een geoptimaliseerde weergave en het verbeteren daarvan. Door gebruik te maken van onze webpagina's gaat u daarmee akkoord. meer