Sportbrillen voor een nieuwe generatie hardlopers: Nike Vision Vaporwing zonnebrillen voor het hardlopen

Twee sterke partners, Nike Vision en ZEISS werken als team samen aan een zonnebril voor hardlopers die voorop willen blijven.

Deze sportzonnebril is de perfecte symbiose van montuur en glazen. Nike heeft in nauwe samenwerking met ZEISS een revolutionaire zonnebril ontwikkeld voor hardlopers die altijd 110% geven. Met deze zonnebril kunnen hardlopers zich compleet op hun sportieve prestatie concentreren. BETTER VISION wilde meer weten. We interviewden de designers van Nike, Carl Allen en Vincent Faivre d'Arcier en Flora Schierano van ZEISS, over de ontwikkeling van de Nike Vision Vaporwing zonnebril.

BETER ZIEN: De nieuwe Nike Vision Vaporwing sportzonnebrillen hebben een opvallend en innovatief design. Kunt u ons wat meer vertellen over het ontwerpproces?

Carl Allen (Nike Vision): We begonnen met onderzoek en hard werken om de eisen van atleten echt goed te begrijpen. Na een heleboel onderzoek beseften we dat het produceren van brillen nu nog achterloopt op de voortdurend veranderende behoeften van sporters. We realiseerden ons dat we de manier van produceren van brillen moesten veranderen om brillen op een hoger prestatieniveau te brengen, beginnend met het glas. We moesten alles vergeten wat we over brillenglazen en hun productie wisten en helemaal opnieuw beginnen voor een innovatief concept. We wilden de grens tussen montuur en glas laten vervagen en dachten: als we nu de glazen tot montuur maken en andersom? Bij brillen gaat het altijd om bescherming en prestatie. Daarom was het zo belangrijk om de glazen zo ver mogelijk te kunnen uitbreiden en een maximaal blikveld te krijgen, waardoor de sporter zijn gehele hardloopveld ziet en hij zich geheel op de sportieve prestatie concentreert.

BETER ZIEN: Zijn deze sportzonnebrillen alleen ontworpen voor hardlopers, of kunnen andere sporters deze ook dragen? Kan ik hem bijvoorbeeld als normale zonnebril dragen?

Vincent Faivre d'Arcier (Nike Vision): We hebben deze glazen ontworpen voor hardlopers, maar dat betekent niet dat ze niet geschikt zijn voor andere sporten, waarbij bescherming en een maximaal blikveld vereist is. Je kunt hem natuurlijk ook als normale zonnebril dragen.

 

BETER ZIEN: Welke innovaties bij de brillenglazen zijn ook veelvoorkomend bij andere producten van ZEISS? En welke innovaties zijn speciaal ontwikkeld door ZEISS voor dit nieuwe brillenglas van Nike Vision?

Flora Schierano (ZEISS): ZEISS ontwikkelt altijd nieuwe kleuren glas om sporters te helpen beter te presteren, onafhankelijk van de omgeving en de lichtsituatie. Onze samenwerking met Nike Vision voor de Nike Vision Vaporwing sportzonnebrillen was heel bijzonder.

ZEISS kon een innovatief ontwerp omzetten in een reëel brillenglas met precisie-optiek en een scherp zicht. Het team van ZEISS bracht experts bij elkaar op het gebied van optiek, oogheelkunde, productie en nog meer en keek binnen het bedrijf naar andere afdelingen, zoals metrologie, om de beste oplossing te vinden. Terwijl 98% van de zonnebrillen geproduceerd wordt uit bestaande vormen, heeft het team van ZEISS in Duitsland en Italië nieuwe afmetingen voor een nieuwe, speciale vorm ontworpen voor Nike Visions brillen – beginnend bij het begin maakten ze een vorm die zo dicht mogelijk bij optische perfectie komt. Door een vorm als deze te maken, waardoor de bril in zijn definitieve model geproduceerd wordt, besparen we afval dat anders in het gebruikelijke productieproces zonder kant-en-klare vorm zou ontstaan (bij het op maat snijden van het eindproduct).

Eenmaal geproduceerd wordt de vorm geslepen met dezelfde diamanttechnologie die gebruikt wordt om optische oppervlakken ultraprecies te slijpen. Door alle fouten van de brilvorm te verwijderen, treedt er zo min mogelijk vervorming op. Dit arbeidsintensieve proces achtte het team van ZEISS nodig om de vorm op de geometrische afmetingen van de zonnebril af te stemmen. Meer dan 30 revisies waren nodig om de specificaties en de berekeningen te perfectioneren voor het eindproduct.

Tientallen jaren heeft de strikte optische standaard van 0.09D voor zonnebrillen de ontwerpers beperkt in hun creativiteit. Ze waren gedwongen eenvoudige sferische en torische glazen te nemen voor hun topproducten. ZEISS heeft het vrije ontwerp aangepast en productietechnieken ontwikkeld voor oogheelkunde en precisie-optiek om 0.06D optische prestatie te bereiken voor algemene oppervlakken met een complexe vorm. Dankzij deze extra vrijheid kon het creatieve team van Nike Vision de pasvorm, de aerodynamica en de esthetiek van de nieuwe lijn premium sportbrillen optimaliseren, zonder af te doen aan de optische prestaties.

Nike Vision Vaporwing sportzonnebrillen

Nike Vision Vaporwing sportzonnebrillen

Het revolutionaire productieproces is nooit eerder voor brillen gebruikt, maar zal zeker standaard worden voor de op de toekomst gerichte productie van brillen.

BETER ZIEN: Hoe lang heeft u erover gedaan om deze sportzonnebrillen te ontwikkelen?

Vincent Faivre d'Arcier (Nike Vision): We hebben er 2 jaar over gedaan van de tekentafel tot het eindproduct. We wilden nog eens helemaal opnieuw uitvinden hoe een bril er uit moet zien. We moesten alles vergeten wat we wisten over brillenglazen en productie om helemaal opnieuw te beginnen voor dit innovatieve concept. We wisten op dat moment nog niet eens of het wel produceerbaar zou zijn.
We hebben ons geconcentreerd op de brillenglazen, die ons als deel van het montuur het belangrijkste leken op dat moment.. We wilden de grenzen tussen montuur en glas laten vervagen en vroegen ons af: als we nu de glazen tot montuur maken en andersom?
Voor ons gaat het bij brillen vooral om bescherming en prestatie. Daarom is het belangrijk om het glas zo ver mogelijk uit te kunnen breiden. Hierdoor krijg je een maximaal blikveld, waarmee hardlopers en andere sporters zich geheel kunnen concentreren op het bereiken van excellente prestaties.

BETER ZIEN: Hoe is de samenwerking tussen Nike Vision en Marchon, de producent van het montuur, tot stand gekomen?

Carl Allen (Nike Vision): Al gedurende vele jaren heeft Nike Vision met Marchon samengewerkt om Nike Vision line te ontwikkelen op basis van onze expertise in de brillenindustrie. Dit speciale project kwam voort uit de wens om de prestaties in de brillenproductie in zijn geheel te overdenken. Het doel was om Nike Vision tot de innovatieve marktleider te maken in brillen, net als Nike Vision dat is op het gebied van schoenen en kleding voor topprestaties.

BETER ZIEN: Wat onderscheidt momenteel excellente sportbrillen van gewoon goede sportbrillen?

Carl Allen (Nike Vision): De helderheid van de glazen, het blikveld en het juiste gewicht (dus: lichtgewicht) zonder het psychologische effect te vergeten. We willen dat hardlopers en andere sporters zich bij het dragen van deze monturen superhelden voelen, wat een psychologisch voordeel is.
We willen ook dat de hardlopers hun bril vergeten tijdens het lopen. Helderheid van de glazen, lichtgewicht en de juiste pasvorm: samen creëren deze factoren een montuur dat perfect bij je gezicht past. Niet beslaan en een maximale ventilatie zorgen voor de uitgewogenheid. Zero distraction betekent dat je je volledig op het lopen kunt focussen.