Zijn worteltjes goed voor uw ogen?

Al van jongsaf krijgen we te horen dat worteltjes goed zijn voor onze ogen. Maar, zo blijkt, dit is maar deels waar.

Worteltjes zijn goed voor de ogen - want heeft u wel eens een konijn met een bril gezien? Niet alleen is dit grapje erg flauw, het heeft ook geen poot om op te staan. En toch gaat deze mythe al generaties mee. Wat wel waar is: worteltjes zitten boordevol bètacaroteen. En bètacaroteen is een voorloper van vitamine A, een onmisbare vitamine. Als in uw dieet vitamine A ontbreekt kan dit negatieve gevolgen hebben voor de groei en de gezondheid van uw huid en haar. In extreme gevallen kan het zelfs leiden tot blindheid. Toch hebben de meeste visuele handicaps een andere oorzaak.

Toen we nog kind waren hebben we allemaal grote hoeveelheden volkswijsheden te horen gekregen. Tegenwoordig kunnen echter de meeste van deze mythes wetenschappelijk worden weerlegd. Maar er zijn bepaalde volksmythes die ten minste een kern van waarheid bevatten. De volkswijsheid dat "worteltjes goed voor de ogen zijn" is een goed voorbeeld daarvan. Welke logica gaat achter deze mythe schuil? De waarheid is dat deze groente boordevol bètacaroteen zit. Deze stof geeft worteltjes hun oranje kleur. Ook is deze stof de voorloper van vitamine A, een onmisbare vitamine die nodig is voor gezonde ogen. Toch bevat deze volkswijsheid slechts een hele kleine kern van waarheid.

 

De waarheid is dat deze groente boordevol bètacaroteen zit. Deze stof geeft worteltjes hun oranje kleur. Ook is deze stof de voorloper van vitamine A, een onmisbare vitamine die nodig is voor gezonde ogen. Toch bevat deze volkswijsheid slechts een hele kleine kern van waarheid. Voedingsdeskundigen noemen vitamine A ook wel retinol. Deze naam zinspeelt direct op de functie die de vitamine in het oog heeft. Het netvlies (of: retina) van het oog bevat cellen die zelfs met flauw licht een zwart-witbeeld tot stand kunnen brengen.

 

Zonder retinol zouden we geen onderscheid kunnen maken tussen het contrast van licht en donker. Het is zelfs zo dat mensen die een cruciaal gebrek aan vitamine A hebben de kans lopen op nachtblindheid

Gelukkig komt deze aandoening in ons deel van de wereld zelden voor. Bovendien zijn worteltjes heus niet het enige voedsel waarin vitamine A zit - deze vitamine vinden we ook in bijvoorbeeld spinazie, kool en sommige slasoorten. Bepaalde dierlijke producten, zoals lever, bevatten niet alleen de voorloper van vitamine A - maar de vitamine zelf. Dus wat weten we echt? Regelmatig worteltjes eten is goed voor uw ogen, maar doet weinig om uw zicht te verbeteren. En of u nu verziend of bijziend bent, net als in het verleden geldt ook nu dat alleen een goede bril voor de meeste visuele handicaps echt iets uitmaakt.

Mijn Kijkprofiel Bepaal nu uw persoonlijke kijkbehoeftes en vind een brillenglasoplossing die bij u past.
Vind een ZEISS opticien bij u in de buurt

Gerelateerde Artikelen

Is lezen bij slechte verlichting slecht voor uw ogen?
Een training voor de ogen
Waarom een goed gezichtsvermogen zo belangrijk is
Oogallergieën – en snelle oplossingen

Gerelateerde producten